söndag 17 maj 2009

Aldrig mer

Idag gav jag mig iväg på en tripp till Ikea. Tog med mig en snart tvåårig tralltomte. Såg fram emot att komma hem med sprojtans nytt golv att lägga in i vårt nymålade kök. Tralltomten sov i bilen. Jag spelade musik. Superskönt.
Väl framme gick vi raka vägen mot restaurangen för att äta lunch. Köpte köttbullar till tralltomten för alla barn gillar köttbullar. Köpte kyckling med pommes frites och cole slaw till mig själv. Vet inte varför för jag gillar egentligen inte pommes frites så där värst. Tralltomten åt en halv köttbulle och en halv, mycket torr, macka. Sen åt hon upp hälften av mina pommes frites. Själv åt jag inte upp min halva med pommes. Tralltomten tjatade dessutom till sig en delicatoboll i kassan. Den åt hon upp minsann. Sen började arbetet.
Sju paket laminatgolv+underlagsmatta skulle släpas på en lastvagn till kassorna samtidigt som en barnvagn skulle rullas. Laminatgolv är tydligen ganska tungt ändå. Sakta men säkert tog vi oss framåt. Barnvagnen framför lastvagnen och så putta funkade bra på raksträckorna. I övrigt var denna teknik helt värdelös. Jag fick nog och lyfte upp barnvagnen på golvpaketen uppe på lastvagnen. Folk tittade mycket märkligt på mig. Tralltomten gnällde och var väldigt brydd över att vagnen stod på en vagn. Ville hoppa ur. Jag tog mig igenom folkhoparna med huvudet högt och låtsades att jag var en otroligt självständig och självsäker kvinna med parollen "Kvinnor kan" surrandes någonstans i bakhuvudet. Folk stirrade. När vi nådde kassorna lyfte jag ner barnvagnen på golvet igen. Två tjejer tittade på tralltomten och log. Alla tyckte inte att jag var dum i huvet. Ute kunde jag dra lastvagnen bakom mig samtidigt som jag sköt barnvagnen framåt med vänster hand.
Jag hade gjort plats i baksätet för mina golvpaket. De var två ynka centimeter för långa för att få plats i baksätet. Tralltomten sjöng om Per Olsson i framsätet. Jag stånkade och svettades för att få in sju golvpaket på höjden i baksätet. Fick bångla in dem på tvären och sedan resa upp dem mot ryggstöden. Mitt emot stod en bil med en karl i framsätet. Han tittade roat på. Den jäveln.
Golvpaketen är i alla fall hemma nu. Men jag gillar inte laminatgolv längre, har tappat lusten att lägga det.

0 kommentarer: