onsdag 28 oktober 2009

Sjukt

Idag är min största älskling sjuk. Snuvig, hostig och febrig. Så vi är hemma hon och jag och tar det lugnt. Skruttan har pysslat runt med det mesta pyssel vi kan uppbringa här hemma idag. Hon har sytt, lagt pärlplattor, ritat, skrivit (för det har hon blivit jätteduktig på nu!) och byggt lite lego. Sen var hon helt utmattad och deklarerade där hon halvlåg i fåtöljen att hon skulle sova. Två sekunder senare sov hon som en stock, så inte är hon så pigg inte!

Själv ska jag ju plugga. Bland annat skriva på en insändningsuppgift som är flera dagar försenad, då jag hade väldans mycket att göra förra veckan och helt enkelt inte hann med den. Men idag är det ju sååå skönt att skylla på att lilla hjärtat är sjuk och att jag måste ta hand om henne och tyvärr inte har möjlighet att plugga. Självklart sitter jag ju och stirrar på henne hela tiden när hon sover, vad annars!?
Förresten är hon just nu inne i en period som jag skulle vilja kalla för "tonårsträning". Den går ut på att tycka att ens mamma är så fruktansvärt jobbig som man bara kan vara och gärna visa att man tycker det så tydligt man bara kan. Kan tänka mig att instruktionsboken inför denna träning ser ut som så här:

1. När din mamma säger nåt, låtsas som att du inte hör.
2. Fortsätter hon prata med dig, snäs då av henne och se ut som att du verkligen tycker att hon är helt dum i huvet.
3. Om hon vill att du ska plocka upp efter dig/klä på dig/borsta tänderna, strunta i att göra som hon säger. Sitt bara kvar och ta det lugnt.
4. Klaga på din mamma så fort hon gör nåt. Knyter dina skor/sätter upp ditt hår/tar fram kläder till dig. You name it! Få henne aldrig att tro att hon gör nånting bra i sitt föräldraskap.

Jag ser nåt så otroligt mycket fram emot mina barns riktiga tonår, känner jag.

Har haft betygssamtal idag. Fick ett ynka G i Redovining och beskattning. DOCK har jag bara skumläst boken och gjort provet, inte ens öppnat övningsboken. Så efter de omständigheterna är ett godkänt ett väldigt bra betyg. Är nu färdig ekonomiassistent! Grattis till mig själv. Bara några kurser kvar så har jag mitt slutbetyg oxå. Liiite trött är jag på att plugga =/. Ja, just ja. Och så är jag ju färdig nagelteknolog nu också! Klarade tydligen kursen med bravur! Grattis till mig själv igen.
På söndag blir det Finlandskryssning med hela familjen. Då ska vi äta gott, dricka gott och förhoppningsvis träffa ett och annat Mumintroll. Hoppas bara att skruttan är frisk och kry då. (Och att resten av familjen inte ligger däckade.)

0 kommentarer: