onsdag 28 oktober 2009

Hetsiga diskussioner

Välling är ett ständigt diskussionsämne i vår familj. Äldsta tjejen, 4 år, dricker fortfarande välling. Ibland tänker jag att det kanske är lite tokigt, hon är ju så stor och välling är ju lite småbarnsvarning. Men det är ju så sjuuukt praktiskt. Och nyttigt, även för de som är över 2-3 år. När hon äter frukost på morgonen tar hon några tuggor på en macka och käkar lite yoghurt, hon har liksom inte tid eller lust. Dricker hon välling få hon ju i sig ordentligt på morgonen iaf. I kväll tyckte hon det var förskräckligt av oss att ge lillsyrran välling, när hon inte fick. Snacket gick ungefär så här:

- Mamma, jag vill ha välling.
- Du kan inte dricka välling på kvällen nu när du är sjuk, för du kräks bara upp vällingen när du hostar. Vill du ha en banan eller ett äpple istället då?
- Men mamma, Freja fick ju välling och hon kräks ju inte! (rullar med ögonen)
- Men Freja är ju inte sjuk, och hon kräks inte när hon hostar. Jag vill ju inte att du ska bli dålig och kräkas.
- Jamen jag GÖR ju inte det! (stirrar på mig med ansträngd blick och gapande mun)
- Men nu säger jag ju att du inte får nån välling tyvärr, men du får jättegärna en frukt om du vill.
- Du, ALLA andra barn som är sjuka och säger "jag vill ha välling" dom gör mamman och pappan välling till! Jag VILL inte ha banan när alla andra dricker välling! Det är jättetaskigt!

Fy fan, vilken morsa mina barn har som är så himla elak. Vet inte hur vi ska göra med välling framöver. Vad tycker ni..?

2 kommentarer:

Lilliana sa...

Hejsan Pernilla!
Jag är barndoktor och liksom du så har jag problem med mitt barn
Ellinore, 5 år den 20 december,
som fortfarande äter välling.
Jag säger:
"Ditt barn får äta välling tills
hon får sina vuxentänder, inte längre, för det kan skada emaljen!"
Och så ger jag dig ett recept sen. Och vi bestämmde att
hon får äta välling tills hon är 6 år gammal. Nu när ditt barn är sjukt så kan man använda detta recept istället för välling när hon tjatar:

1 Banan
2 Äpplen
1 ½ Dl Mjölk
2 Dl Grädde
5 Tsk Vaniljsocker
1 Msk Vällingpulver.

Gör såhär:
Ta bananen och äpplena och
mosa i en skål. Häll sedan upp mjölken, grädden, vaniljsockret och vällingpulvret i ett glas och vispa tills det blir fluffigt. Häll
sedan i detta i frukten och sedan i
en nappflaska. Ställ in i mikron och låt stå i 5 minuter. Ta sedan ut och låt svalna i en minut.
Servera!
Hoppas jag kunde hjälpa dig!
Jag läser väldigt ofta din blogg
och märker att du verkar ha det väldigt stökigt med dina barn.
Har du några somhelst frågor eller
funderingar eller bara vill prata av dig, kan du mejla mig på:
lilliana.forfragningar@hotmail.com
så försöker jag att svara så fort jag kan. Men jag är ledig från förfrågningar från den 20-27 December. Skriv bara skriv om du vill nåt jag svarar så fort jag bara kan! //Lilliana

Pernilla sa...

Hej Lilliana!
Vad snällt att du tar dig tid att skriva lite kloka kommentarer till mig, min stackars arma själ.
Jag undrar lite om ditt recept. Verkar ju jättebra, sött och gott med tanke på allt vaniljsocker. Men ändå nyttigt med äpple och banan. Men ska jag skala frukterna eller ska jag mosa skal å allt? Vidare undrar jag också om du vet nån bra vällingflaska som rymmer runt 6-7 dl ihopblandad äpple, banan, grädd, mjölk och vällingdrink..? Gärna en med mycket stort hål i nappen, tror det blir problem att få ut drycken ur nappen annars... Jag undrar också om du har tips på nåt bra rengöringsmedel till mikrovågsugnar? Om jag kör denna delikata drink i mikron i fem minuter lär den inte stanna kvar bara i flaskan utan koka över och översvämma hela mikron.
Tack på förhand snälla barndoktorn, fint namn förresten!
Pernilla